Ako prežiť extrémne horúčavy v zdraví? Poradíme vám!

Poradíme vám, čo by ste mali dodržiavať, aby ste tieto tropické horúčavy prežili v zdraví a pohode.


Na Európu udrela vlna extrémnych horúčav, a tak posledných pár dní bojujeme s vysokými teplotami. Tie dávajú zabrať nielen starším ľuďom a deťom, ale ťažkosti môžu priniesť aj úplne zdravým dospelým ľuďom. Poradíme vám, čo by ste mali dodržiavať, aby ste tieto tropické horúčavy prežili v zdraví a pohode.

Dodržiavajte pravidelný pitný režim

Počas horúcich letných dní by mal človek vypiť najmenej tri litre tekutín. Zabudnite však na nápoje s obsahom kofeínu či alkoholu. Príliš vhodné nie sú ani sladené nápoje – po nich totiž často prichádza ešte väčší pocit smädu. Ideálna je obyčajná vlažná voda alebo pramenitá voda s obsahom minerálov. Nezabúdajte ani na pitný režim detí. Je dôležité, aby počas týchto dní prijímali viac tekutín ako obyčajne. Pri najmenších deťoch sa odporúča minimálne liter vody, pri školákoch až 2,5 litra vody denne.

Vhodne sa oblečte

Rada, ktorá možno znie ako odporúčanie skôr pre zimné obdobie, ako to letné. Opak je však pravdou, pri horúčavách dvojnásobne. Aj vhodným oblečením dokážete zmierniť dopady vysokých teplôt na váš organizmus. Vyhnite sa oblečeniu, ktoré je príliš tesné, pretože tak bráni správnemu ochladzovaniu tela odparovaním potu. Vyhnite sa polyesteru, flanelu a tmavým farbám oblečenia.

Najideálnejšie sú prírodné materiály, ako bavlna či konope. Vhodné je aj športové oblečenie zo syntetického materiálu, ktoré veľmi dobre odvádza pot. Na jednej strane pre mnoho ľudí platí, že čím menej kúskov oblečenia, tým lepšie. Na druhej strane je však potrebné dávať si pozor na silné slnečné lúče, ktoré môžu v niektorých prípadoch spôsobiť aj popáleniny.

Stravujte sa ľahšie

Počas horúcich dní by ste sa mali vyhýbať mastným a ťažko stráviteľným jedlám. Stavte na ľahké šaláty, cestoviny, zeleninu, ovocie, celozrnné výrobky, nízkotučné mliečne výrobky, ryby i hydinu. Zabudnite na vyprážanie a uprednostnite skôr dusenie a varenie. Jedlo si tiež rozdeľte do niekoľkých menších porcií – tie totiž omnoho menej zaťažia metabolizmus, ktorý má už beztak dosť práce s ochladzovaním organizmu. Vaše telo sa vám za to poďakuje.

Správny systém vetrania

Ak vo vašom byte či dome nemáte klimatizáciu, zvoľte strategický spôsob vetrania. Vetrajte najmä v noci, kedy je teplota oproti slnečnému dňu o niekoľko stupňov nižšia. Počas dňa zatiahnite rolety alebo zatemnite miestnosti pomocou závesov, aby sa horúci vzduch nedostal dnu. Ak máte to šťastie a dokážete si pomôcť klimatizáciou, dávajte si pozor, na akú teplotu ju nastavíte. Rozdiel vonkajšej a vnútornej teploty by nemal byť väčší než 7 stupňov, inak vám hrozí teplotný šok.

Použite domáce zlepšováky

Máte problém v noci zaspať? Budíte sa niekoľkokrát za noc na to, že vám je príliš teplo? Skúste zopár domácich zlepšovákov. Ak máte v spálni záclony, vyperte ich a ešte mokré zaveste späť. Vzduch v miestnosti to príjemne zvlhčí a vám sa bude dýchať i zaspávať omnoho ľahšie. Ak nemáte závesy, pomôcť si môžete aj uterákmi. Stačí ich namočiť a prevesiť cez radiátor. Mokrý uterák si zároveň môžete prikladať na krk a zápästie.

Dámy určite ocenia nasledujúcu, mimoriadne jednoduchú radu – umyte si vlasy vlažnou vodou a nechajte ich voľne vyschnúť. Príjemne vás to schladí. Účinným zlepšovákom je tiež voda v spreji. Stačí vziať akúkoľvek nádobku s rozprašovačom (napr. z minutého parfému alebo inej kozmetiky), naplniť ju vodou a dať na noc do chladničky. Môžete si ju ukryť v kabelke a v prípade potreby nenápadne vytiahnuť a osviežiť sa.

Nezabúdajte na ochranu pokožku pred slnkom

Slnečné žiarenie je z roka na rok silnejšie, preto by sme mali ochrane pokožky pred škodlivými UVB a UVA žiareniami venovať dostatočnú pozornosť. Pri výbere ochrany proti slnku sa zamerajte na vhodný ochranný faktor, ale aj praktické vlastnosti produktu, akou je napríklad odolnosť voči vode či spôsob aplikácie. Niekomu vyhovuje krém, inému zasa sprej či olej. Odborníci odporúčajú využívať na Slovensku ochranný faktor 30. Ak sa ale chystáte k moru alebo do trópov, rozhodne si so sebou pribaľte 50+.


 

logo_michell-fashion.jpg
logo_billa.jpg
logo_belda-sport.jpg
logo_adam.jpg
logo_subway.jpg
logo_camp-david.jpg
logo_ozeta-pierre-cardin.jpg
logo_fresh-point.jpg
logo_denim-style-house.jpg
logo_music-a-cafe-nitra.jpg
logo_la-koliba.jpg
logo_fashionpoint.jpg
logo_bepon.jpg
logo_tescoma.jpg
logo_crystalcar-rucna-autoumyvaren.jpg
logo_ro-ma.jpg
logo_exisport.jpg
logo_marionnaud.jpg
logo_mobilonline.jpg
logo_siesticka.jpg
logo_fortuna.jpg
logo_slsp-a-s.jpg
logo_orion.jpg
logo_cetelem.jpg
logo_d-ara-fashion.jpg
logo_bb-design.jpg
logo_raiffeisen-bank.jpg
logo_u-frantiska.jpg
logo_cropp-town.jpg
logo_tussi.jpg