Máte doma prebytok sezónneho ovocia a zeleniny? Poradíme vám, čo s nimi.

Často sa stáva, že je ovocia a zeleniny priveľa. Rozhodne tieto zdroje vitamínov nevyhadzujte – poradíme vám, čo robiť, ak máte sezónnych potravín prebytok.


Jeseň je zväčša chudobnejšia na slnečné a teplé dni, no o to bohatšia na úrodu. V tomto období nám totiž príroda nadelí množstvo sezónneho ovocia a zeleniny, ktoré sú mimoriadne prospešné pre naše zdravie – ide najmä o jablká, hrozno, zemiaky, tekvicu, mrkvu či karfiol. Často sa však stáva, že je ovocia a zeleniny priveľa. Rozhodne tieto zdroje vitamínov nevyhadzujte – poradíme vám, čo robiť, ak máte sezónnych potravín prebytok.

JABLKÁ

Len málokto si uvedomuje, akú veľkú silu v sebe ukrývajú obyčajné jablká. Obsahujú množstvo vitamínov, minerálnych a stopových látok, ktoré posilňujú našu imunitu a pomáhajú nám cítiť sa fit. Draslík, obsiahnutý v jablkách, podporuje správnu činnosť obličiek a svalov a jablká svojím vysokým obsahom antioxidantov slúžia aj ako prevencia pred rakovinou. Ak uvažujete nad chudnutím, jablká by sa mali stať súčasťou vášho jedálnička – obsahujú totiž vlákninu a tak si nimi môžete veľmi dobre nahradiť sladkosti či iné kalorické bomby.

Jablká sú skutočne vďačným ovocím, ktoré nemusíte konzumovať len surové, ale sú mimoriadne chutné aj v rôznych ďalších podobách. Pripravte si z nich napríklad jablkovú šťavu, jablkové pyré alebo chutnú výživu pre deti.

Jablkové pyré

Nič nepoteší v chladných a sychravých dňoch viac ako chutné jablkové pyré, ktoré zasýti malých i veľkých. Navyše je to veľmi rýchle a jednoduché – jablká umyte, ošúpte a zbavte jadierok. Nakrájajte ich na menšie kúsky. Vložte ich do hrnca, pridajte badián, zalejte malým množstvom vody a pár minút poduste, kým kúsky jabĺčok nie sú úplne mäkké. Badián vyberte a jabĺčka rozmixujte pomocou ponorného mixéru na pyré. Aby bolo ešte chutnejšie, oslaďte ho medom alebo cukrom, podľa chuti môžete pridať aj mletú škoricu a citrónovú šťavu. Takto pripravené pyré si môžete odložiť aj na horšie časy – stačí ho nadávkovať do sklených (zaváraninových) pohárov, ktoré krátko sterilizujete.

Zavárané jablká

Urodilo sa vám tento rok naozaj veľa jabĺk a je vám ich ľúto vyhodiť neskonzumované? Zavarte ich! Stačí jablká len umyť, ošúpať a nakrájať na mesiačiky. Natlačte ich do pohára, pridajte cukor, zaváraninové poháre vložte do hrnca, všetko spolu prevarte a sterilizujte. Takto zavarené jabĺčka vám vydržia celú zimu a v prípade potreby ich môžete využiť do koláča alebo len tak, ako sladkú dobrotu.

TEKVICA

Ide o mimoriadne zdravú zeleninu – tekvica totiž obsahuje veľké množstvo vitamínov A, B a aj významný vitamín C. Vyznačuje sa nízkym obsahom cukru, preto z nej nepriberiete a navyše je vhodná aj pre diabetikov. Nechýbajú v nej ani zdraviu prospešné minerály ako železo, draslík, sodík či fosfor. Navyše, tekvicové semiačka sú plné antioxidantov, a tak pomáhajú predchádzať vzniku rakoviny.

Odrádzať môže pri prvej skúsenosti s tekvicou najmä jej náročné šúpanie za surova – šupka je totiž veľmi tvrdá a od dužiny sa oddeľuje naozaj ťažko. Bez ostrého noža a odhodlania to preto nepôjde. Ak však prekonáte zlý začiatok, prídete na to, že menšia skúška nervov za to určite stojí. Tekvicu totiž môžete pripravovať na niekoľko rôznych spôsobov:

Hokkaido krémová polievka

Ak ste milovníkmi krémových polievok – na hokkaido určite nedáte dopustiť! Vyznačuje sa krásnou oranžovou farbou a nezameniteľnou chuťou. Ako na to? Tekvicu ošúpte, z dužiny vyberte jadierka a nakrájajte ju na kocky. Vložte ich do hrnca, zalejte vodou, pridajte cesnak a varte, až kým tekvica nie je mäkká. Pridať môžete aj vývar, prípadne mrkvu. Keď je tekvica mäkká, rozmixujte ju ponorným mixérom na krém. Pridajte smotanu na varenie, dochuťte štipkou muškátového kvetu a delikatesa je na svete!

Tekvicové hranolky

Ak sa chcete stravovať zdravo, tekvicové hranolky sú výbornou prílohou, no poslúžiť môžu aj ako snack k dobrému filmu. Tekvicu umyte, ošúpte, vyberte z nej dužinu a jadierka. Nakrájajte ju na hranolčeky a postupne ich poukladajte na plech, jemne potretý olivovým olejom. Okoreňte, osoľte a pečte 20 minút pri 220 stupňoch. Pripraviť si k nim môžete aj chutnú omáčku.

MRKVA

Mrkva je najbohatším zdrojom provitamínu A, teda karoténu. Obsahuje tiež mnoho minerálnych látok. Najzdravšia je vo forme šťavy, aj preto je odporúčaná ženám počas gravidity, kedy by sa jej malo vypiť 1-2 litre. Priaznivý vplyv má tiež na kožné, žalúdočné a očné choroby. Nie nadarmo sa hovorí, že kto je mrkvu, má dobrý zrak. Najväčší význam však vďaka svojim vitamínom, enzýmom a minerálom má v prevencii a liečení nádorových ochorení.

Mrkvu môžete pripravovať na niekoľko rôznych spôsobov – varenú, dusenú či surovú. Najviac vitamínov má, samozrejme, mrkva v surovom stave. Pri dusení alebo varení síce prídete o časť vitamínu C, no týmto spracovaním sa uvoľní zasa viac vitamínu A. Stále však zostáva jednou z najzdravších potravín, aké nám príroda dokáže dať. Pripraviť si ju môžete ako spomínanú mrkvovú šťavu, alebo skúste mrkvovú krémovú polievku, ktorá ulahodí každému gurmánovi.

Mrkvová polievka

Na olivovom oleji opražte nadrobno nakrájanú cibuľu a cesnak, pridajte nakrájaný zeler, mrkvu a strúhaný zázvor. Smažte, až kým zelenina nezmäkne. Následne dochuťte korením (kari korenie, kurkuma, chilli), premiešajte a zalejte zeleninovým vývarom. Keď je zelenina mäkká, rozmixujte ju ponorným mixérom, pridajte kokosové mlieko, koriander, soľ a čierne korenie. Dobrú chuť!

 

Ako môžete ešte využiť prebytok sezónneho ovocia alebo zeleniny?

Koláče – už dávno nie sú koláče len o ovocí. Na internete dnes nájdete množstvo receptov na zeleninové koláče, napríklad mrkvový alebo cuketový. Sú veľmi zdravé a navyše obsahujú len veľmi nízky počet kalórií, takže sú vhodné aj pri chudnutí. Ak ale vaše deti trvajú na ovocnom sladkom koláči, potešte ich napríklad jablkovou štrúdľou či slivkovou bublaninou.

Sušenie – ide o jeden zo spôsobov, ako využiť nazberané ovocie nielen počas jesene, ale aj počas zimy. Predsa niet nad pocit, keď si uprostred zimy vytiahnete sušené jabĺčka ako snack k obľúbenému filmu. Je to rozhodne zdravšie ako sladkosti a nestojí to žiadne peniaze. Stačí jabĺčka nakrájať na tenké plátky a nechať ich vysušiť na suchom mieste. Na trhu sú dnes už dostupné aj sušičky ovocia, ktoré vám ušetria čas.

Zaváranie – opäť jeden zo spôsobov, ktorý oceníte v zime i po zvyšok roka. Marmelády, kompóty, detské výživy, zavárané ovocie či zelenina sú najmä v zime chutným doplnením akéhokoľvek jedla. A hoci je zaváranie pomerne zdĺhavou a náročnou prácou, za ten okamih, kedy si k nedeľnému obedu otvoríte kompót jabĺk či sliviek, to rozhodne stojí.

 

Všetko potrebné pre spracovanie sezónnej zeleniny nájdete v predajniach ORION a TESCOMA.

Dobrú chuť!  

 

 


 

logo_coffeeshop-company.jpg
logo_steffel.jpg
logo_united-colors-of-benetton-kids.jpg
logo_bepon.jpg
logo_sevt.jpg
logo_grand-optical.jpg
logo_reserved.jpg
logo_casino-admiral.jpg
logo_cropp-town.jpg
logo_billa.jpg
logo_gallery.jpg
logo_belda-sport.jpg
logo_triola.jpg
logo_soaphoria.jpg
logo_subway.jpg
logo_favab.jpg
logo_ocelove-sperky.jpg
logo_denim-style-house.jpg
logo_united-colors-of-benetton.jpg
logo_pepco.jpg
logo_la-koliba.jpg
logo_mp3-sk-progamingshop-sk.jpg
logo_klenoty-trend.jpg
logo_michell-fashion.jpg
logo_royal-press.jpg
logo_scan-quilt.jpg
logo_camaieu.jpg
logo_4f.jpg
logo_exisport.jpg
logo_jysk.jpg